Tobak, nikotin och idrott

Undersök och reflektera kring hur tobaks- och nikotinprodukter påverkar personer som håller på med idrott.

Droger
T
Ålder
Högstadiet
Gymnasiet
Skolämnen
Biologi
Idrott och hälsa
Naturkunskap
Utförande
Diskussion
Undersökning
Grupper

Förberedelser

Dela in eleverna i mindre grupper.

Genomförande

  1. Låt grupperna undersöka en eller flera av frågeställningarna nedan (del 1).
  2. Avsluta i helklass genom att diskutera frågeställningarna nedan. Motivera gärna till reflektion och kritiskt tänkande (del 2).

Låt grupperna undersöka en eller flera av frågeställningarna nedan.

Fråga

Hur kan cigaretter, vejp (e-cigaretter) och snus påverka en persons idrottsprestationer?

Fråga

Vad finns det för positiva och negativa effekter av cigaretter, vejp och snus för användaren i förhållande till idrott?

Fråga

Är det vanligare eller ovanligare inom vissa idrotter att använda cigaretter, vejp eller snus? Varför?

Del 2

Fråga

Vad blev det för resultat av undersökningarna?

Fråga

Vad finns det för tankar om resultaten?

Fråga

Vad gör en källa trovärdig och hur kan källkritik appliceras?

Fråga

Vad finns det för lärdomar att ta med?

Fråga

Vad finns det för önskemål om fortsatt undervisning?

Kursplaner

  • Biologi

    Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa

    Centralt innehåll åk 4-6

    • Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden och beroendeframkallande medel.
    • Kritisk granskning och användning av information som rör biologi.

    Centralt innehåll åk 7-9

    • Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden och beroendeframkallande medel.
    • Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

    • Kunskaper om biologins begrepp och biologiska samband på olika organisationsnivåer.
    • Förmåga att använda kunskaper i biologi för att analysera och tolka samband, granska information och kommunicera med ett naturvetenskapligt språk.
    • Kunskaper om biologins betydelse för utveckling inom vetenskap och samhälle.

    Centralt innehåll nivå 1, 100 poäng

    • Hälsa och sjukdom kopplat till olika organsystem.
    • Biologins betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från aktuella händelser.
    • Frågor om etik med koppling till biologi.
    • Granskning av information och argumentation som rör biologi. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

    Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng

    • Frågor om etik med koppling till biologi.
    • Granskning av information och argumentation som rör biologi. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
  • Idrott och hälsa

    Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)

    Syfte

    Eleverna ska genom undervisningen ges förutsättningar att utveckla goda levnadsvanor i syfte att kunna påverka sin hälsa genom livet.

    Centralt innehåll åk 7-9

    • Kroppsideal och normer inom olika rörelsekulturer.
    • Dopning och lagar och andra bestämmelser som reglerar förbud mot dopning.

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

    Kunskaper om levnadsvanor samt hur dessa påverkar människors hälsa.

    Centralt innehåll nivå 1, 100 poäng

    • Olika hälsofaktorer som påverkar fysisk, psykisk och social hälsa.
    • Olika kroppsideals påverkan på människor, till exempel ätstörningar och dopning.

    Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng

    • Etik och moral samt normer i samhället i relation till träning och idrottsutövande.
  • Naturkunskap

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

    Kunskaper om samband i naturen och människokroppen samt naturvetenskapen i omvärlden.

    Förmåga att använda naturvetenskap för att diskutera, granska information och göra ställningstaganden i frågor som rör hållbar utveckling och hälsa.

    Kunskaper om naturvetenskapens betydelse för människors levnadsvillkor och samhällens framväxt.

    Centralt innehåll nivå 1a1, 50 poäng

    • Hur kroppen påverkas av fysisk och psykisk belastning, till exempel missbruk.
    • Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
    • Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

    Centralt innehåll nivå 1a2, 50 poäng

    • Global hälsa och människors levnadsförhållanden med utgångspunkt i statistik om folkhälsa.
    • Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
    • Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
    • Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

    Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng

    • Hur kroppen påverkas av fysisk och psykisk belastning, till exempel träning, stress och missbruk.
    • Global hälsa och människors levnadsförhållanden med utgångspunkt i statistik om folkhälsa.
    • Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
    • Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
    • Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

    Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng

    • Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
    • Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
    • Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Uppgiften är senast ändrad: 2025-03-05