Kostnader för tobak och nikotin
Undersök och reflektera kring vad det kostar att använda cigaretter, snus och vejp (e-cigaretter) samt jämför med andra kostnader för individen och samhället.
Förberedelser
Dela in eleverna i par.
Genomförande
- Låt eleverna undersöka och räkna ut hur mycket en genomsnittlig årskonsumtion av cigaretter och snus kostar. Det går även bra att räkna utifrån sin egen eventuella konsumtion. Frågeställningarna nedan kan användas som stöd (del 1).
- Låt eleverna diskutera vad de skulle välja att göra om de hade så mycket pengar.
- Låt eleverna reflektera kring vad det kan finnas för ytterligare samhällskostnader relaterat till rökning (del 2).
- Avsluta i helklass genom att diskutera frågeställningarna nedan. Motivera gärna till reflektion och kritiskt tänkande (del 3).
Del 1
Vad kostar ett paket cigaretter/snus?
Hur mycket röker/snusar en genomsnittskonsument per dag?
Hur mycket pengar skulle det bli på fem år om pengarna placerades i en fond med 15% tillväxt per år?
Del 2
Enligt Cancerfonden (2017) kostar rökningen det svenska samhället över 31 miljarder kronor varje år (sjukvårdskostnader 10 miljarder, vård av närstående 2 miljarder och produktionsbortfall 19 miljarder).
Vad skulle kostnaden bli per år för varje svensk invånare, om alla skulle bidra med lika mycket för att täcka den här kostnaden?
Del 3
Vad blev det för resultat av undersökningarna?
Vad finns det för tankar om resultaten?
Vad finns det för lärdomar att ta med?
Vad finns det för önskemål om fortsatt undervisning?
Kursplaner
Hem- och konsumentkunskap
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor samt om betalning, sparande, krediter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika problem och situationer som en ung konsument kan ställas inför.
Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmågan att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll åk 4-6
- Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval.
- Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.
Centralt innehåll åk 7-9
- Att handla på kredit, teckna abonnemang samt låna och spara pengar.
- Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval.
- Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.
Matematik
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang. Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.
Genom undervisningen ska eleverna även ges möjligheter att reflektera över matematikens betydelse och användning i vardagslivet och i andra skolämnen.
Centralt innehåll åk 4-6- Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
- Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
- Slumpmässiga händelser, chans och risk med utgångspunkt i observationer och statistiskt material. Jämförelse av sannolikhet vid olika slumpmässiga försök.
- Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
Centralt innehåll åk 7-9
- Procent för att uttrycka förändring samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden.
- Strategier för att lösa matematiska problem i olika situationer och inom olika ämnesområden.
- Formulering av matematiska frågeställningar utifrån olika situationer och ämnesområden.
- Bedömningar av risker och chanser utifrån statistiskt material.
- Sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikhet i olika situationer.
- Tabeller, diagram och grafer samt hur de tolkas och används för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att använda matematiska begrepp
- Förmåga att analysera och lösa problem med hjälp av matematik.
- Förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- Förmåga att kommunicera matematik muntligt.
Centralt innehåll nivå 1a, 100 poäng
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng
- Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär, privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer.
Centralt innehåll nivå 1c, 100 poäng
- Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel.
- Exempel på hur några statistiska begrepp används i samhälle och inom vetenskap.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer.