Kostnader för tobak och nikotin

Undersök och reflektera kring vad det kostar att använda cigaretter, snus och vejp (e-cigaretter) samt jämför med andra kostnader för individen och samhället.

Droger
T
Ålder
Mellanstadiet
Högstadiet
Gymnasiet
Skolämnen
Hem- och konsumentkunskap
Matematik

Förberedelser

Dela in eleverna i par.

Genomförande

  1. Låt eleverna undersöka och räkna ut hur mycket en genomsnittlig årskonsumtion av cigaretter och snus kostar. Det går även bra att räkna utifrån sin egen eventuella konsumtion. Frågeställningarna nedan kan användas som stöd (del 1).
  2. Låt eleverna diskutera vad de skulle välja att göra om de hade så mycket pengar.
  3. Låt eleverna reflektera kring vad det kan finnas för ytterligare samhällskostnader relaterat till rökning (del 2).
  4. Avsluta i helklass genom att diskutera frågeställningarna nedan. Motivera gärna till reflektion och kritiskt tänkande (del 3).

Del 1

Fråga

Vad kostar ett paket cigaretter/snus?

Fråga

Hur mycket röker/snusar en genomsnittskonsument per dag?

Fråga

Hur mycket pengar skulle det bli på fem år om pengarna placerades i en fond med 15% tillväxt per år?

Del 2

Information

Enligt Cancerfonden (2017) kostar rökningen det svenska samhället över 31 miljarder kronor varje år (sjukvårdskostnader 10 miljarder, vård av närstående 2 miljarder och produktionsbortfall 19 miljarder).

Fråga

Vad skulle kostnaden bli per år för varje svensk invånare, om alla skulle bidra med lika mycket för att täcka den här kostnaden?

Del 3

Fråga

Vad blev det för resultat av undersökningarna?

Fråga

Vad finns det för tankar om resultaten?

Fråga

Vad finns det för lärdomar att ta med?

Fråga

Vad finns det för önskemål om fortsatt undervisning?

Kursplaner

  • Hem- och konsumentkunskap

    Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)

    Syfte

    Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och ge­men­samma resurser. Undervisningen ska också bidra till att eleverna ut­veck­lar kunskaper om konsumtionens villkor samt om betalning, sparande, kre­diter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika problem och situa­tio­ner som en ung konsument kan ställas inför.

    Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska ge eleverna förut­sättningar att utveckla förmågan att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.

    Centralt innehåll åk 4-6

    • Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på kon­sumtionsval.
    • Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.

    Centralt innehåll åk 7-9

    • Att handla på kredit, teckna abonnemang samt låna och spara pengar.
    • Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på kon­sumtionsval.
    • Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.

  • Matematik

    Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)

    Syfte

    Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla för­tro­gen­het med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras an­vänd­barhet.

    Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argu­mentera logiskt och föra matematiska resonemang. Eleverna ska genom under­visningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med mate­mati­kens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om mate­matik i vardagliga och matematiska sammanhang.

    Genom undervisningen ska eleverna även ges möjligheter att reflektera över matematikens betydelse och användning i vardagslivet och i andra skolämnen.

    Centralt innehåll åk 4-6

    • Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
    • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
    • Slumpmässiga händelser, chans och risk med utgångspunkt i observationer och statistiskt material. Jämförelse av sannolikhet vid olika slumpmässiga försök.
    • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situatio­ner.

    Centralt innehåll åk 7-9

    • Procent för att uttrycka förändring samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden.
    • Strategier för att lösa matematiska problem i olika situationer och inom olika ämnesområden.
    • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån olika situationer och ämnesområden.
    • Bedömningar av risker och chanser utifrån statistiskt material.
    • Sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikhet i olika situationer. 
    • Tabeller, diagram och grafer samt hur de tolkas och används för att be­skriva resultat av egna och andras undersökningar, såväl med som utan di­gitala verktyg.

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

    • Förmåga att använda matematiska begrepp
    • Förmåga att analysera och lösa problem med hjälp av matematik.
    • Förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
    • Förmåga att kommunicera matematik muntligt.

    Centralt innehåll nivå 1a, 100 poäng

    • Problemlösning med särskild utgångspunkt i privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.

    Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng

    • Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel.
    • Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär, privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
    • Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer.

    Centralt innehåll nivå 1c, 100 poäng

    • Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel.
    • Exempel på hur några statistiska begrepp används i samhälle och inom vetenskap.
    • Problemlösning med särskild utgångspunkt i privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
    • Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer.
Uppgiften är senast ändrad: 2025-03-05