Kemiska föreningar i tobak och nikotin
Undersök vilka kemiska föreningar som finns i tobaks- och nikotinprodukter samt deras påverkan på kroppens olika organ och hälsan.
Förberedelser
Dela in eleverna i mindre grupper.
Genomförande
- Låt eleverna undersöka en eller flera av frågeställningarna nedan (del 1).
- Avsluta i helklass genom att diskutera frågeställningarna nedan. Motivera gärna till reflektion och kritiskt tänkande (del 2).
Del 1
Vilka kemiska föreningar finns det i rök från cigaretter, vejp (e-cigaretter) och vattenpipa?
Vilka kemiska föreningar finns det i brunt snus och vitt snus?
Hur påverkar dessa kemiska föreningar kroppens olika organ och hälsan?
Del 2
Vad blev det för resultat av undersökningarna?
Vad finns det för tankar om resultaten?
Vad gör en källa trovärdig och hur kan källkritik appliceras?
Vad finns det för lärdomar att ta med?
Vad finns det för önskemål om fortsatt undervisning?
Kursplaner
Biologi
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa
Centralt innehåll åk 4-6
- Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden och beroendeframkallande medel.
- Kritisk granskning och användning av information som rör biologi.
Centralt innehåll åk 7-9
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden och beroendeframkallande medel.
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om biologins begrepp och biologiska samband på olika organisationsnivåer.
- Förmåga att använda kunskaper i biologi för att analysera och tolka samband, granska information och kommunicera med ett naturvetenskapligt språk.
- Kunskaper om biologins betydelse för utveckling inom vetenskap och samhälle.
Centralt innehåll nivå 1, 100 poäng
- Hälsa och sjukdom kopplat till olika organsystem.
- Biologins betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från aktuella händelser.
- Frågor om etik med koppling till biologi.
- Granskning av information och argumentation som rör biologi. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng
- Frågor om etik med koppling till biologi.
- Granskning av information och argumentation som rör biologi. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Kemi
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Genom undervisningen ska eleverna ges möjligheter att använda kunskaper i kemi för att formulera egna och granska andras argument. Därigenom ska eleverna utveckla sin förmåga att kommunicera samt hantera praktiska och etiska valsituationer i frågor som rör miljö och hälsa.
Undervisningen i ämnet kemi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att använda kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll åk 4-6
- Kritisk granskning och användning av information som rör kemi.
Centralt innehåll åk 7-9
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör kemi.
- Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Naturkunskap
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kunskaper om samband i naturen och människokroppen samt naturvetenskapen i omvärlden.
Förmåga att använda naturvetenskap för att diskutera, granska information och göra ställningstaganden i frågor som rör hållbar utveckling och hälsa.
Kunskaper om naturvetenskapens betydelse för människors levnadsvillkor och samhällens framväxt.
Centralt innehåll nivå 1a1, 50 poäng
- Hur kroppen påverkas av fysisk och psykisk belastning, till exempel missbruk.
- Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
- Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Centralt innehåll nivå 1a2, 50 poäng
- Global hälsa och människors levnadsförhållanden med utgångspunkt i statistik om folkhälsa.
- Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
- Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
- Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng
- Hur kroppen påverkas av fysisk och psykisk belastning, till exempel träning, stress och missbruk.
- Global hälsa och människors levnadsförhållanden med utgångspunkt i statistik om folkhälsa.
- Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
- Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
- Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng
- Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
- Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
- Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.