Förebygga tidig debut av lagliga droger
Reflektera kring vilka åtgärder som eleverna anser är mest effektiva för att förebygga en tidig debut av alkohol, tobak och spel om pengar hos ungdomar.
Förberedelser
Dela in eleverna i mindre grupper.
Genomförande
Användning av alkohol, tobak och spel om pengar är lagligt. Samtidigt visar studier att en tidig debut i användningen av dessa kan öka risken för beroende och skador senare i livet.
- Låt grupperna diskutera och rangordna åtgärderna nedan efter vad de anser är mest effektivt för att förebygga en tidig debut hos ungdomar (del 1).
- Avsluta i helklass genom att diskutera frågeställningarna nedan. Motivera gärna till reflektion och kritiskt tänkande (del 2).
Del 1
Åldersgräns för alkohol, tobak och spel om pengar.
Skatt på alkohol, tobak och spel om pengar.
Offentliga platser utan alkohol, tobak och spel om pengar, t.ex. skolor, lekplatser, busshållplatser, gallerior, serveringar etc.
Undervisning i skolan om hur alkohol, tobak och spel om pengar påverkar kropp och hälsa.
Stärkt självkänsla hos ungdomar för att kunna stå emot grupptryck.
Förebyggande av psykisk ohälsa.
Ansvarstagande föräldrar som barnen ser upp till.
Användning av positiva förebilder, t.ex. influencers, artister och idrottsstjärnor som inte använder alkohol, tobak eller spelar om pengar.
Se till att det finns ett varierat utbud av fritidsaktiviteter för ungdomar.
Jobba mot langning.
Del 2
Vad blev det för resultat av rangordningarna?
Var det någon åtgärd som saknades?
Vad finns det för tankar om resultaten?
Vad finns det för lärdomar att ta med?
Vad finns det för önskemål om fortsatt undervisning?
Kursplaner
Samhällskunskap
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra. Därför ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället.
Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla förståelse för sina egna och andras levnadsvillkor och hur de kan påverkas av faktorer som kön och socioekonomisk bakgrund.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv samt möjlighet att utveckla förståelse för hur olika intressen och åsikter uppstår och kommer till uttryck.
Eleverna ska också ges verktyg att kritiskt granska hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen genom information, ståndpunkter och argument i olika sammanhang och källor.
Genom undervisningen ska eleverna vidare ges möjlighet att uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar. Därigenom ska eleverna stimuleras att engagera sig och delta i ett öppet meningsutbyte om samhällsfrågor.
Centralt innehåll åk 4-6
- Sociala roller och normer i olika sammanhang.
- Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
- Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen.
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
- Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.
Centralt innehåll åk 7-9
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet.
- Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet.
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om samhällens institutioner och mänskliga rättigheter.
- Kunskaper om ekonomiska och sociala frågor samt hur dessa påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
- Förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor med hjälp av relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder.
- Förmåga att söka, kritiskt granska, tolka och använda information från olika källor i arbetet med samhällsfrågor.
Centralt innehåll nivå 1a1, 50 poäng
- Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter och betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Centralt innehåll nivå 1a2, 50 poäng
- Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
- Människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor.
Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng
- Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
- Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter, betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap samt människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor, till exempel beroende på kön och socioekonomisk bakgrund.
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Centralt innehåll nivå 3, 100 poäng
- Samhällsutmaningar kopplade till individer, grupper och sociala strukturer.
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor.