Fångad av tjejsnuset
Dokumentärfilmen visar hur vitt snus lockar nya målgrupper och vilka effekter det har på huvudpersonen. Reflektera kring nikotinbruk och -beroende samt svårigheterna med att sluta snusa.
Förberedelser
Kontrollera att länken nedan till filmen fungerar och att ljud och bild fungerar i klassrummet.
Genomförande
Spela upp dokumentären Fångad av tjejsnuset (48 min) som handlar om Fanna som blir beroende av vitt snus, se länk nedan.
Diskutera frågeställningarna nedan i helklass eller i mindre grupper (del 1):
Avsluta i helklass genom att diskutera frågeställningarna nedan. Motivera gärna till reflektion och kritiskt tänkande (del 2).
Del 1
Hur lockades Fanna till att testa det vita snuset?
Varför beskrivs det vita snuset som ”tobaksindustrins smartaste drag under det senaste decenniet”?
Vilka positiva och negativa konsekvenser finns det med att använda vitt snus?
Hur märks det att Fanna har utvecklat ett beroende?
Vilka råd får Fanna för att kunna sluta snusa?
Del 2
Vad finns det för tankar om dokumentären?
Vad gör en källa trovärdig och hur kan källkritik appliceras?
Vad finns det för lärdomar att ta med?
Vad finns det för önskemål om fortsatt undervisning?
Kursplaner
Bild
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap.
Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att analysera samtida bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Centralt innehåll åk 4-6
- Mediebilder, till exempel reklam- och nyhetsbilder.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap.
Centralt innehåll åk 7-9
- Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.
- Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer.
Biologi
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa
Centralt innehåll åk 4-6
- Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden och beroendeframkallande medel.
- Kritisk granskning och användning av information som rör biologi.
Centralt innehåll åk 7-9
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden och beroendeframkallande medel.
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om biologins begrepp och biologiska samband på olika organisationsnivåer.
- Förmåga att använda kunskaper i biologi för att analysera och tolka samband, granska information och kommunicera med ett naturvetenskapligt språk.
- Kunskaper om biologins betydelse för utveckling inom vetenskap och samhälle.
Centralt innehåll nivå 1, 100 poäng
- Hälsa och sjukdom kopplat till olika organsystem.
- Biologins betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från aktuella händelser.
- Frågor om etik med koppling till biologi.
- Granskning av information och argumentation som rör biologi. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng
- Frågor om etik med koppling till biologi.
- Granskning av information och argumentation som rör biologi. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Hem- och konsumentkunskap
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor samt om betalning, sparande, krediter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika problem och situationer som en ung konsument kan ställas inför.
Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmågan att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll åk 4-6
- Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval.
- Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.
Centralt innehåll åk 7-9
- Att handla på kredit, teckna abonnemang samt låna och spara pengar.
- Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval.
- Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.
Naturkunskap
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kunskaper om samband i naturen och människokroppen samt naturvetenskapen i omvärlden.
Förmåga att använda naturvetenskap för att diskutera, granska information och göra ställningstaganden i frågor som rör hållbar utveckling och hälsa.
Kunskaper om naturvetenskapens betydelse för människors levnadsvillkor och samhällens framväxt.
Centralt innehåll nivå 1a1, 50 poäng
- Hur kroppen påverkas av fysisk och psykisk belastning, till exempel missbruk.
- Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
- Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Centralt innehåll nivå 1a2, 50 poäng
- Global hälsa och människors levnadsförhållanden med utgångspunkt i statistik om folkhälsa.
- Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
- Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
- Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng
- Hur kroppen påverkas av fysisk och psykisk belastning, till exempel träning, stress och missbruk.
- Global hälsa och människors levnadsförhållanden med utgångspunkt i statistik om folkhälsa.
- Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
- Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
- Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng
- Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
- Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
- Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
Samhällskunskap
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra. Därför ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället.
Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla förståelse för sina egna och andras levnadsvillkor och hur de kan påverkas av faktorer som kön och socioekonomisk bakgrund.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv samt möjlighet att utveckla förståelse för hur olika intressen och åsikter uppstår och kommer till uttryck.
Eleverna ska också ges verktyg att kritiskt granska hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen genom information, ståndpunkter och argument i olika sammanhang och källor.
Genom undervisningen ska eleverna vidare ges möjlighet att uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar. Därigenom ska eleverna stimuleras att engagera sig och delta i ett öppet meningsutbyte om samhällsfrågor.
Centralt innehåll åk 4-6
- Sociala roller och normer i olika sammanhang.
- Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
- Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen.
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
- Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.
Centralt innehåll åk 7-9
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet.
- Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet.
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om samhällens institutioner och mänskliga rättigheter.
- Kunskaper om ekonomiska och sociala frågor samt hur dessa påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
- Förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor med hjälp av relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder.
- Förmåga att söka, kritiskt granska, tolka och använda information från olika källor i arbetet med samhällsfrågor.
Centralt innehåll nivå 1a1, 50 poäng
- Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter och betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Centralt innehåll nivå 1a2, 50 poäng
- Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
- Människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor.
Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng
- Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
- Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter, betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap samt människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor, till exempel beroende på kön och socioekonomisk bakgrund.
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Centralt innehåll nivå 3, 100 poäng
- Samhällsutmaningar kopplade till individer, grupper och sociala strukturer.
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor.
Svenska
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.
Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
- förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift
- förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa
Centralt innehåll åk 4-6
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer.
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
- Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
- Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Centralt innehåll åk 7-9
- Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
- Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
- Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna utvecklar sin förmåga att tala, lyssna, läsa och skriva. Undervisningen ska bidra till elevernas bildning. Den ska stimulera elevernas tilltro till sin egen språkliga förmåga samt främja deras personliga utveckling och vilja att söka ny kunskap.
Undervisningen ska även bidra till att eleverna förbereds för ett aktivt deltagande i samhället. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att göra underbyggda ställningstaganden och bemöta andras åsikter.
Samhällets informationsflöde gör det angeläget att förhålla sig kritiskt reflekterande till hur och i vilka syften språket används samt att kunna söka, sovra och kritiskt granska information. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att sammanställa och kritiskt granska innehåll i olika texter samt att värdera deras relevans och tillförlitlighet.
Centralt innehåll nivå 1, 100 poäng
- Informationssökning och värdering av information från olika typer av texter. Sammanfattning och kritisk läsning av texter från olika typer av källor.
Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng
- Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp.
- Informationssökning och värdering av information från olika typer av texter. Sammanfattning och kritisk läsning av texter från olika typer av källor.
Centralt innehåll nivå 3, 100 poäng
- Läsning av, samtal om och analys av texter av vetenskaplig karaktär.
- Informationssökning och värdering av information från olika typer av texter. Sammanfattning och kritisk läsning av texter från olika typer av källor.