Den hjälpande handen

Reflektera kring vilken hjälp och stöd som finns för barn och unga samt skapa en hand som visualiserar stödet.

Droger
A
N
D
T
S
Ålder
Mellanstadiet
Högstadiet
Gymnasiet
Skolämnen
Samhällskunskap
Svenska
Utförande
Diskussion
Skapande
Enskilt
Helklass

Förberedelser

Tillgång till papper och pennor.

Genomförande

  1. Skriv rubriken ”Den hjälpande handen” på tavlan.
  2. Låt eleverna brainstorma och diskutera tillsammans kring vilka olika personer, organisationer eller samhällsfunktioner som kan hjälpa till när man behöver hjälp och stöd.
  3. Låt eleverna rita av konturerna av sin hand på ett papper. På varje finger ska eleven skriva namnet på en person, organisation eller samhällsfunktion som hen kan vända sig till om hen skulle behöva hjälp och stöd.
  4. Uppmana eleverna att förvara pappret med ”Den hjälpande handen” på ett lättillgängligt ställe så den kan tas fram om det blir jobbigt i livet, alternativt ta kort på lappen med mobilkameran.
  5. Avsluta i helklass genom att diskutera frågeställningarna nedan. Motivera gärna till reflektion och kritiskt tänkande.

Fråga

Vilka stöd kan det finnas i elevernas närhet?

Fråga

Vad kan det finnas för hinder till att kontakta någon för stöd trots att livet är jobbigt?

Fråga

Hur kan dessa hinder minskas?

Fråga

Vad finns det för lärdomar att ta med?

Fråga

Vad finns det för önskemål om fortsatt undervisning?

Kursplaner

  • Samhällskunskap

    Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)

    Syfte

    Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur indi­vi­den och samhället påverkar varandra. Därför ska eleverna ges förut­sätt­ningar att utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och me­diala förhållanden och strukturer i samhället.

    Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla förståelse för sina egna och andras lev­nads­villkor och hur de kan påverkas av faktorer som kön och socio­ek­ono­misk bakgrund.

    Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att analysera samhälls­frå­gor ur olika perspektiv samt möjlighet att utveckla förståelse för hur olika int­ressen och åsikter uppstår och kommer till uttryck.

    Eleverna ska också ges verk­tyg att kritiskt granska hur olika aktörer försöker påverka samhälls­utveck­lingen genom information, ståndpunkter och argument i olika sammanhang och källor.

    Genom undervisningen ska eleverna vidare ges möjlighet att uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar. Däri­genom ska eleverna stimuleras att engagera sig och delta i ett öppet menings­utbyte om samhällsfrågor.

    Centralt innehåll åk 4-6

    • Sociala roller och normer i olika sammanhang.
    • Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
    • Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i oli­ka delar av världen.
    • Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
    • De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. 
    • Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
    • Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett käll­kri­tiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.

    Centralt innehåll åk 7-9

    • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet.
    • Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet.
    • Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt sam­hälle.
    • Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
    • Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
    • Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör sam­hälls­frågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

    • Kunskaper om samhällens institutioner och mänskliga rättigheter.
    • Kunskaper om ekonomiska och sociala frågor samt hur dessa påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
    • Förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor med hjälp av relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder.
    • Förmåga att söka, kritiskt granska, tolka och använda information från olika källor i arbetet med samhällsfrågor.

    Centralt innehåll nivå 1a1, 50 poäng

    • Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter och betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter.
    • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
    • För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
    • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.

    Centralt innehåll nivå 1a2, 50 poäng

    • Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
    • Människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor.

    Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng

    • Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
    • Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter, betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter. 
    • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap samt människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor, till exempel bero­ende på kön och socioekonomisk bakgrund.
    • För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
    • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.

    Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng

    • För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
    • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.

    Centralt innehåll nivå 3, 100 poäng

    • Samhällsutmaningar kopplade till individer, grupper och sociala strukturer.
    • För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
    • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor.
  • Svenska

    Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)

    Syfte

    Genom undervisningen ska eleverna ges förut­sätt­ningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språk­för­må­ga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommu­nicera och lära.

    Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att ut­veckla

    • förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift
    • förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa

    Centralt innehåll åk 4-6

    • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer.
    • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
    • Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i upp­slags­böcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
    • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt för­hållningssätt.

    Centralt innehåll åk 7-9

    • Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kun­ska­per, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och be­möta argument.
    • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsik­ter.
    • Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
    • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors till­för­lit­lig­het med ett källkritiskt förhållningssätt.

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna utvecklar sin förmåga att tala, lyssna, läsa och skriva. Undervisningen ska bidra till elevernas bildning. Den ska stimulera elevernas tilltro till sin egen språkliga förmåga samt främja deras personliga utveckling och vilja att söka ny kunskap.

    Undervisningen ska även bidra till att eleverna förbereds för ett aktivt deltagande i samhället. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att göra underbyggda ställningstaganden och bemöta andras åsikter.

    Samhällets informationsflöde gör det angeläget att förhålla sig kritiskt reflekterande till hur och i vilka syften språket används samt att kunna söka, sovra och kritiskt granska information. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att sammanställa och kritiskt granska innehåll i olika texter samt att värdera deras relevans och tillförlitlighet.

    Centralt innehåll nivå 1, 100 poäng

    • Informationssökning och värdering av information från olika typer av texter. Sammanfattning och kritisk läsning av texter från olika typer av källor.

    Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng

    • Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp.
    • Informationssökning och värdering av information från olika typer av texter. Sammanfattning och kritisk läsning av texter från olika typer av källor.

    Centralt innehåll nivå 3, 100 poäng

    • Läsning av, samtal om och analys av texter av vetenskaplig karaktär.
    • Informationssökning och värdering av information från olika typer av texter. Sammanfattning och kritisk läsning av texter från olika typer av källor.
Uppgiften är senast ändrad: 2025-03-10