Beroende

Reflektera kring vad beroende innebär och hur det påverkar personen som har ett beroende.

Droger
A
N
D
T
S
Ålder
Högstadiet
Gymnasiet
Skolämnen
Biologi
Idrott och hälsa
Naturkunskap
Samhällskunskap
Utförande
Diskussion
Undersökning
Grupper

Förberedelser

Dela in eleverna i mindre grupper.

Genomförande

  1. Låt grupperna diskutera och undersöka frågeställningarna nedan (del 1).
  2. Avsluta i helklass genom att diskutera frågeställningarna nedan. Motivera gärna till reflektion och kritiskt tänkande (del 2).

Del 1

Fråga

Vad är beroende?

Fråga

Vad krävs för att någon ska bli beroende?

Fråga

Vad kan det finnas för tecken på att en person har utvecklat ett beroende?

Fråga

Hur påverkas personen som har ett beroende?

Del 2

Fråga

Vad blev det för resultat av undersökningarna?

Fråga

Vad finns det för tankar om resultaten?

Fråga

Vad gör en källa trovärdig och hur kan källkritik appliceras?

Fråga

Vad finns det för lärdomar att ta med?

Vad finns det för önskemål om fortsatt undervisning?

Kursplaner

  • Biologi

    Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa

    Centralt innehåll åk 4-6

    • Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden och beroendeframkallande medel.
    • Kritisk granskning och användning av information som rör biologi.

    Centralt innehåll åk 7-9

    • Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden och beroendeframkallande medel.
    • Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

    • Kunskaper om biologins begrepp och biologiska samband på olika organisationsnivåer.
    • Förmåga att använda kunskaper i biologi för att analysera och tolka samband, granska information och kommunicera med ett naturvetenskapligt språk.
    • Kunskaper om biologins betydelse för utveckling inom vetenskap och samhälle.

    Centralt innehåll nivå 1, 100 poäng

    • Hälsa och sjukdom kopplat till olika organsystem.
    • Biologins betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från aktuella händelser.
    • Frågor om etik med koppling till biologi.
    • Granskning av information och argumentation som rör biologi. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

    Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng

    • Frågor om etik med koppling till biologi.
    • Granskning av information och argumentation som rör biologi. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
  • Idrott och hälsa

    Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)

    Syfte

    Eleverna ska genom undervisningen ges förutsättningar att utveckla goda levnadsvanor i syfte att kunna påverka sin hälsa genom livet.

    Centralt innehåll åk 7-9

    • Kroppsideal och normer inom olika rörelsekulturer.
    • Dopning och lagar och andra bestämmelser som reglerar förbud mot dopning.

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

    Kunskaper om levnadsvanor samt hur dessa påverkar människors hälsa.

    Centralt innehåll nivå 1, 100 poäng

    • Olika hälsofaktorer som påverkar fysisk, psykisk och social hälsa.
    • Olika kroppsideals påverkan på människor, till exempel ätstörningar och dopning.

    Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng

    • Etik och moral samt normer i samhället i relation till träning och idrottsutövande.
  • Naturkunskap

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

    Kunskaper om samband i naturen och människokroppen samt naturvetenskapen i omvärlden.

    Förmåga att använda naturvetenskap för att diskutera, granska information och göra ställningstaganden i frågor som rör hållbar utveckling och hälsa.

    Kunskaper om naturvetenskapens betydelse för människors levnadsvillkor och samhällens framväxt.

    Centralt innehåll nivå 1a1, 50 poäng

    • Hur kroppen påverkas av fysisk och psykisk belastning, till exempel missbruk.
    • Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
    • Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

    Centralt innehåll nivå 1a2, 50 poäng

    • Global hälsa och människors levnadsförhållanden med utgångspunkt i statistik om folkhälsa.
    • Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
    • Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
    • Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

    Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng

    • Hur kroppen påverkas av fysisk och psykisk belastning, till exempel träning, stress och missbruk.
    • Global hälsa och människors levnadsförhållanden med utgångspunkt i statistik om folkhälsa.
    • Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
    • Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
    • Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

    Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng

    • Naturvetenskap aktuella händelser i omvärlden samt naturvetenskapens betydelse för individ och samhälle.
    • Etiska frågor med koppling till det naturvetenskapliga innehållet.
    • Granskning av information och argumentation som rör naturvetenskap. Skillnaden mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.
  • Samhällskunskap

    Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)

    Syfte

    Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur indi­vi­den och samhället påverkar varandra. Därför ska eleverna ges förut­sätt­ningar att utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och me­diala förhållanden och strukturer i samhället.

    Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla förståelse för sina egna och andras lev­nads­villkor och hur de kan påverkas av faktorer som kön och socio­ek­ono­misk bakgrund.

    Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att analysera samhälls­frå­gor ur olika perspektiv samt möjlighet att utveckla förståelse för hur olika int­ressen och åsikter uppstår och kommer till uttryck.

    Eleverna ska också ges verk­tyg att kritiskt granska hur olika aktörer försöker påverka samhälls­utveck­lingen genom information, ståndpunkter och argument i olika sammanhang och källor.

    Genom undervisningen ska eleverna vidare ges möjlighet att uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar. Däri­genom ska eleverna stimuleras att engagera sig och delta i ett öppet menings­utbyte om samhällsfrågor.

    Centralt innehåll åk 4-6

    • Sociala roller och normer i olika sammanhang.
    • Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
    • Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i oli­ka delar av världen.
    • Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
    • De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. 
    • Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
    • Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett käll­kri­tiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.

    Centralt innehåll åk 7-9

    • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet.
    • Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet.
    • Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt sam­hälle.
    • Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
    • Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
    • Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör sam­hälls­frågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

    Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)

    Syfte

    Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

    • Kunskaper om samhällens institutioner och mänskliga rättigheter.
    • Kunskaper om ekonomiska och sociala frågor samt hur dessa påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
    • Förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor med hjälp av relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder.
    • Förmåga att söka, kritiskt granska, tolka och använda information från olika källor i arbetet med samhällsfrågor.

    Centralt innehåll nivå 1a1, 50 poäng

    • Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter och betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter.
    • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
    • För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
    • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.

    Centralt innehåll nivå 1a2, 50 poäng

    • Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
    • Människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor.

    Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng

    • Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
    • Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter, betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter. 
    • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap samt människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor, till exempel bero­ende på kön och socioekonomisk bakgrund.
    • För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
    • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.

    Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng

    • För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
    • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.

    Centralt innehåll nivå 3, 100 poäng

    • Samhällsutmaningar kopplade till individer, grupper och sociala strukturer.
    • För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
    • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor.
Uppgiften är senast ändrad: 2025-03-05