Befolkningsstatistik
Undersök hur många barn det är som växer upp i ett hem med beroendeproblematik och jämför med andra befolkningskategorier.
Förberedelser
Ta reda på hur många elever som går på skolan.
Genomförande
Drygt en femtedel av alla barn under 18 år i Sverige har någon gång under uppväxten haft minst en förälder med alkoholproblem. Risken är stor att dessa barn själva drabbas av ohälsa eller beroende. Vissa familjer ser välfungerande ut på ytan med bra jobb och många vänner. Andra familjer står utanför arbets- och bostadsmarknaden och saknar socialt nätverk. Likväl finns alkoholproblem i alla samhällsskikt.
- Låt eleverna räkna ut följande, vid behov med hjälp av Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik (del 1).
- Avsluta i helklass genom att diskutera frågeställningarna nedan. Motivera gärna till reflektion och kritiskt tänkande (del 2).
Del 1
Hur många elever i klassen motsvarar en femtedel?
Hur många elever på skolan motsvarar en femtedel?
Hur många barn i hela Sverige motsvarar en femtedel?
Finns det några andra kategorier i befolkningsstatistiken som består av ungefär lika många personer?
Del 2
Vad finns det för tankar om resultaten?
Vad skulle du göra om du får reda på att en vän har det svårt hemma?
Vad finns det för lärdomar att ta med?
Vad finns det för önskemål om fortsatt undervisning?
Källa
Kursplaner
Matematik
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang. Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.
Genom undervisningen ska eleverna även ges möjligheter att reflektera över matematikens betydelse och användning i vardagslivet och i andra skolämnen.
Centralt innehåll åk 4-6- Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
- Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
- Slumpmässiga händelser, chans och risk med utgångspunkt i observationer och statistiskt material. Jämförelse av sannolikhet vid olika slumpmässiga försök.
- Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
Centralt innehåll åk 7-9
- Procent för att uttrycka förändring samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden.
- Strategier för att lösa matematiska problem i olika situationer och inom olika ämnesområden.
- Formulering av matematiska frågeställningar utifrån olika situationer och ämnesområden.
- Bedömningar av risker och chanser utifrån statistiskt material.
- Sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikhet i olika situationer.
- Tabeller, diagram och grafer samt hur de tolkas och används för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att använda matematiska begrepp
- Förmåga att analysera och lösa problem med hjälp av matematik.
- Förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- Förmåga att kommunicera matematik muntligt.
Centralt innehåll nivå 1a, 100 poäng
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng
- Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär, privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer.
Centralt innehåll nivå 1c, 100 poäng
- Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel.
- Exempel på hur några statistiska begrepp används i samhälle och inom vetenskap.
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer.
Samhällskunskap
Kopplingar till Läroplan för grundskolan (Lgr22)
Syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra. Därför ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället.
Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla förståelse för sina egna och andras levnadsvillkor och hur de kan påverkas av faktorer som kön och socioekonomisk bakgrund.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv samt möjlighet att utveckla förståelse för hur olika intressen och åsikter uppstår och kommer till uttryck.
Eleverna ska också ges verktyg att kritiskt granska hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen genom information, ståndpunkter och argument i olika sammanhang och källor.
Genom undervisningen ska eleverna vidare ges möjlighet att uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar. Därigenom ska eleverna stimuleras att engagera sig och delta i ett öppet meningsutbyte om samhällsfrågor.
Centralt innehåll åk 4-6
- Sociala roller och normer i olika sammanhang.
- Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
- Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen.
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
- Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.
Centralt innehåll åk 7-9
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet.
- Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet.
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.
Kopplingar till Läroplan för gymnasiet (Gy25)
Syfte
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om samhällens institutioner och mänskliga rättigheter.
- Kunskaper om ekonomiska och sociala frågor samt hur dessa påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
- Förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor med hjälp av relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder.
- Förmåga att söka, kritiskt granska, tolka och använda information från olika källor i arbetet med samhällsfrågor.
Centralt innehåll nivå 1a1, 50 poäng
- Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter och betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Centralt innehåll nivå 1a2, 50 poäng
- Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
- Människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor.
Centralt innehåll nivå 1b, 100 poäng
- Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld.
- Privatekonomiska frågor, däribland inkomster, utgifter, betalningar samt lån, inklusive konsumtionskrediter.
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap samt människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor, till exempel beroende på kön och socioekonomisk bakgrund.
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och modeller i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Centralt innehåll nivå 2, 100 poäng
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Centralt innehåll nivå 3, 100 poäng
- Samhällsutmaningar kopplade till individer, grupper och sociala strukturer.
- För innehållet relevanta samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med samhällsfrågor.
- För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor.